Objavljeno
5.12.2024. u 09:58h
Iskustvo studenta Paula Pravdića
Glavna skupština Ujedinjenih nacija 1992. godine usvojila je rezoluciju da 3. prosinac svake godine bude Međunarodni dan osoba s invaliditetom. Osnovni cilj obilježavanja Međunarodnog dana osoba s invaliditetom je poboljšanje kvalitete života. Osnovna ljudska prava definirana su UN-ovom konvencijom o pravima osoba s invaliditetom, a ugrožena su raznim društvenim, ekonomskim, fizičkim, transportnim i obrazovnim barijerama.
Obrazovanje kao jedno od temeljnih prava čovjeka predstavlja jednu od najvažnijih komponenata života svake osobe. Inkluzivno obrazovanje je pristup obrazovanju koji nastoji osigurati ravnopravnu priliku za sve osobe bez obzira na različite osobitosti. Odgojem i obrazovanjem studenti s invaliditetom se osposobljavaju za što samostalniji život i rad, a to doprinosi društvenom prihvaćanju i razbijanju predrasuda. Povodom obilježavanja Međunarodnog dana osoba s invaliditetom svoje iskustvo o studiranju na Visokoj školi "CEPS-Centar za poslovne studije" Kiseljak i položaju osoba s invaliditetom u Bosni i Hercegovini u nastavku podijelio je student Paul Pravdić.
1.CEPS: Paul, zamolio bih da mi se ukratko predstaviš?
Paul: Moje ime je Paul Pravdić. Imam 23 godine. Student sam na Visokoj školi "CEPS-Centar za poslovne studije" Kiseljak, studij Informacijske tehnologije. Informacijske tehnologije su oduvijek bila moja strast. Oduvijek sam volio rad s računalima bilo to fizičkim komponentama ili sa softverskim dijelom. IT je savršena mogućnost za mene kao osobe s onesposobljenjem za posao, jer mi pruža mnogo mogućnosti da se ne moram zamarati s prijevozom. Postoji mogućnost za rad od kuće, u kojoj se ja pronalazim.
2. CEPS: Što misliš o položaju osoba s invaliditetom u bosanskohercegovačkom društvu danas i je li potrebno napraviti određene promjene?
Paul: Mislim da je položaj osoba s invaliditetom u bosanskohercegovačkom društvu i dalje težak. Iako postoje zakoni koji bi trebali štititi naša prava, često se ne primjenjuju u praksi. Puno javnih prostora nije prilagođeno osobama s invaliditetom a diskriminacija na tržištu rada je i dalje prisutna. Smatram da bi država trebala više ulagati u pristupačnost, obrazovanje i programe zapošljavanja za osobe s invaliditetom, kao i raditi na boljoj implementaciji zakona koji nas štite. Potrebno je da ljudi imaju malo više obzira, malo više slušaju i malo više se obrazuju o osobama s onesposobljenjem. Ne moraju sada ljudi znati apsolutno sve o nama i našim poteškoćama, ali barem da znaju neke osnovne stvari. Kao primjer dosta ljudi greškom često parkira vozilo na trotoar nesvjesni da osoba koja koristi kolica ne može proći trotoarom i mora ili čekati ili na cestu silaziti. S druge strane, vidim i neke pozitivne promjene. Sve više nevladinih organizacija i pojedinaca se bori za naša prava i podiže svijest o izazovima s kojima se susrećemo.
3.CEPS: Kakvo ti je iskustvo osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja?
Paul: Odlično, uvijek sam imao sreće i sa mnom su bili dobre kolege, dobri prijatelji koji bi na svaki mogući način meni olakšavali što god je trebalo, bilo da je to da mi uzmu sendvič i sok ili negdje da odemo uvijek su bili tu za mene. Čak i kada me je trebalo nositi uz stepenice, ako ih nije bilo dovoljno učenika iz mog razreda uvijek bi se na hodniku našao netko tko bi pomogao.
4. CEPS: Zašto si se odlučio upisati CEPS?
Paul: Glavni razlog upisa na CEPS je bila blizina doma, jer sam inače iz Kiseljaka. Kada sam vidio da je diploma CEPS-a akreditirana to je također pridonijelo mojoj volji da se upišem. Nisam ni slutio da će kada se upišem biti tolika promjena, na bolje naravno. Od novih mogućnosti koje sam dobio kao student CEPS-a, do novih poznanstava koja su mi uvelike uljepšala dane. S obzirom na to da kao programer već imam projekata iza sebe, mislim da bi i na ovom smjeru IT-a mogao upoznati nove kolege/profesore koji bi me mogli još malo uputiti u taj svijet i pokazati mi na neke moje nedostatke kao programer. Na Visokoj školi CEPS postoji mogućnost Erasmus + razmjena. Mislim da su Erasmus + razmjene prilika za sve studente, upoznavanje novih kultura, jezika, ljudi i mjesta. Ja bih volio iskoristiti priliku da idem na Erasmus razmjenu, ako budem mogao i ako mi moje stanje dozvoli da odem. Definitivno prilika koju ni jedan student ne bi trebao propustiti ako su u mogućnosti da odu.
5. CEPS: Koliko su ti svakodnevne aktivnosti otežane kao studentu s invaliditetom?
Paul: Dosta je teško kada je u pitanju prijevoz, odnosno dolazak do fakulteta. Moje stanje je takvo da nemam puno snage u rukama, a na noge ne mogu nikako stati te je se zbog toga teško prebacivati u automobil ali i u kolica. Kada je toplije vrijeme roditelji me prebace u kolica te mogu sam doći do fakulteta, ali kada je hladnije moraju me unijeti u auto i kada dođemo do zgrade iznijeti iz auta te odgurati u zgradu. Glavni problem koji mi je do sada uvijek predstavljao je bio taj prijevoz, ima još dosta stvari koje otežavaju život, ali ništa nije toliko strašno da predstavlja problem kao prijevoz.
6. CEPS: Što misliš je li CEPS inkluzivna visokoškolska ustanova?
Paul : Mislim da je CEPS inkluzivna visokoškolska ustanova. Nisam dugo student na Visokoj školi "CEPS" pa nemam puno iskustva, ali ovo dosadašnje je bilo odlično. Od dobrog i iskusnog osoblja do arhitektonski prilagođenih prilaza i parkinga. Za sada je sve super, kako se nadam, a i vjerujem da će ostati.
7. CEPS: Zanima me kakav je odnos s kolegama na Visokoj školi "CEPS" kada je riječ o međusobnom pomaganju ?
Paul:Za sada su se svi uvijek ponudili da me poguraju gdje treba, dodaju mi stvari iz aparata (vodu, sok, slatkiš), dozovu lift, pridrže vrata za mene. Uvijek su mi sve kolege pomagale oko svega gdje god sam trebao pomoć.😊 .
8. CEPS: Koji su tvoji planovi za budućnost ?
Paul: Želja mi je da u budućnosti imam svoju firmu za programiranje i popravku računala. Volio bi se baviti svime vezano za tehnologiju, od programiranja do popravljanja. Naravno, to je neki plan za kasnije u životu, za sada bi se volio baviti samo programiranjem da postanem iskusan i naučen programer.
Našem Paulu se zahvaljujemo što je podijelio svoje iskustvo. Želimo mu sretne studentske dane na Visokoj školi "CEPS", ali i mnogo uspjeha u budućem profesionalnom razvoju.