Europski sustav prijenosa bodova ili ECTS (European Credit Transfer System)
Europski sustav prijenosa bodova ili ECTS (European Credit Transfer System) započeo
je 1989. godine kao pilot-projekt. U projektu su sudjelovale 144 sveučilišne institucije
iz zemalja Europske zajednice.
Cilj projekta bio je istraživanje i razvoj sustava za međusobno akademsko priznavanje.
Prije nego što je pokrenut ECTS, neka su europska sveučilišta počela primjenjivati
bodove kao mjerodavan i prepoznatljiv koeficijent opterećenja studenta (student
workload).
Svaki bod (credit) predstavljao je svojevrsnu "valutu” koja je omogućavala mjerenje
rezultata učenja postignutih u određenom vremenu i na danoj razini i to u kombinaciji
s ocjenama. Bod je označavao određeni broj sati koji je studentu potreban da izvrši
određenu zadaću. U opterećenje studenta uračunava se cjelokupno vrijeme koje on
mora potrošiti za uspješno svladavanje gradiva.
Dakle, ne uzima se u obzir samo vrijeme provedeno na predavanjima, seminarima, terenskom
radu, vježbama i konzultacijama, nego i vrijeme utrošeno za studiranje gradiva,
tj. samostalno učenje, obradu podataka, ispitivanje, kao i druge načine provjere
znanja.
Bodovni sustav polazi od toga da se svaki oblik nastave, u sklopu postojećih kolegija,
posebno boduje, ispituje i ocjenjuje.
Nakon uspješno "završenog" predmeta studentu se pribrajaju pripadajući bodovi. Važno
je naglasiti da bodovi ne zamjenjuju ocjene. Oni su samo indikatori opterećenja.
Ocjene su ostale kao pokazatelj znanja, a bodovi uloženog napora.
Primjena bodovnog sustava koji se temeljio na takvom koeficijentu opterećenja pomogla
je kod određivanja ukupnog opterećenja studenata. Osim toga, polazilo se i od temeljnog
načela da se "radni tjedan" svakog studenta sastoji od 40 sati. U tom trenutku se
manji broj sveučilišta odlučio za uvođenje bodovnog sustava, ali ni ta sveučilišta
nisu primjenjivala istu bodovnu vrijednost za spomenuti radni tjedan od 40 sati.
Pojavile su se, dakle, različite "valute". To znači: prihvaćanje sustava lako prepoznatljivih
i usporedivih akademskih i stručnih stupnjeva te uvođenje dodatka diplomi radi bržeg
i lakšeg zapošljavanja i međunarodne konkurentnosti, prihvaćanje jedinstvenog sustava
triju ciklusa studiranja: preddiplomskog, diplomskog i poslijediplomskog (specijalističkog
i doktorskog), uvođenje bodovnog sustava (ECTS), promicanje mobilnosti i prevladavanje
zapreka slobodnom kretanju studenata i nastavnika, uspostavu nacionalnog sustava
praćenja i jamstva kvalitete te promicanje europske suradnje u tom segmentu, promicanje
potrebne europske dimenzije u području visokog školstva.
Pokretanjem pilot-projekta, spomenutog na početku, trebao je biti uveden novi ECTS
bod kao "konvertibilna valuta". Prihvaćeno je opće načelo da jedan semestar nosi
30, a jedna godina 60 ECTS bodova.
Novi sustav treba olakšati pokretljivost, akumulaciju i prijenos bodova između različitih
visokoškolskih institucija te priznavanje vremena provedenog na studiju u inozemstvu.